30.09.2025
Byla vydána nová verze systému Cf Control - 2.4. Tato verze je určena pro všechny stávající, ale i nové zákazníky.
Změny a novinky ve verzi 2.4:
- GPON OLT – TP-Link DS-P7001
- Do systému byla přidána podpora vyčítání dat z GPON OLT typu TP-Link DS-P7001-(01|04|08).
- U šablony GPON OLT zařízení je nutné určit, o jaký typ TP-Link GPON OLT se jedná (zda -01, nebo -04|08).
- Systém následně skrze SNMP protokol stahuje grafy uptime, vytížení CPU, vytížení paměti, verzi firmware a následně také informace o portech. Pro každý PON port se stahuje název, stav portu a dále hodnoty počtu aktivních ONU, využitá rychlost, Optical VCC, Optical Bias a Optical Power. Pro uplinkové porty se stahuje rychlost portu, stav portu a dále graf trafficu pro daný port. Je možné využít sondy pro uptime, vytížení CPU a vytížení paměti.
- U každého zákazníka, který je připojen na GPON OLT zařízení, je možné zadat hodnotu GPON ONU S/N. Jedná se o GPON sériové číslo ve tvaru (pro TP-Link) TPLG-XXXXXXXX, kdy namísto X se doplňuje posledních 8 znaků MAC adresy. Pokud administrátor zadá k zákazníkovi MAC adresu, GPON ONU S/N se automaticky vygeneruje. Pokud se nepoužije ONU od výrobce TP-Link, je nutné automaticky vygenerované GPON ONU S/N z MAC adresy přepsat na správnou hodnotu.
- K zákazníkům, kteří mají zadané hodnoty GPON ONU S/N, se následně z GPON OLT stahují informace o ONU. Stahuje se ONU ID, název ONU, vzdálenost a verze firmware. Dále se stahuje graf signálu ONU (Received a Transmitted Optical Power) a graf statistik ONU (Bias Curent, Working Voltage a Working Temperatur). Hodnoty se stahují jednou za tři hodiny.
- V detailu zákazníka u IP adresy je možné v menu zobrazit informace z ONU. Jedná se o poslední vyčtené informace z ONU. V dialogu s informacemi z ONU je možné vyčíst také aktuální údaje z ONU.
- U každého GPON OLT, které má nastaven typ OLT, je možné zobrazit přehled všech připojených zákazníků včetně naposledy vyčtených hodnot. Na jednom místě tak administrátor uvidí přehled všech hodnot klientských ONU.
- V dialogu s informacemi o portu splitteru se u zákazníka v „Ičku“ ukazují informace z ONU
- Traceroute
- V rámci celého systému byl implementován nástroj traceroute.
- U každé IP adresy zákazníka, zařízení na vysílači a IP adres / DNS názvů v sekci Grafy odezvy je možné spustit nástroj traceroute.
- Traceroute je možné spustit také z hlavního menu a zadat tam libovolnou IP adresu.
- Systém spustí klasický příkaz traceroute v operačním systému (debian) s defaultními parametry a zobrazí to, co tento příkaz vrátil, v přehledné tabulce.
- Pokud se v jednotlivých skocích zobrazí IP adresa, která je zadána v systému u nějakého zařízení, bude na ní proklik na dané zařízení.
- Zařízení a monitoring
- Přidání sond k zařízení Poseidon 3468. Je možné nastavit sondy pro teplotu, vlhkost a také pro univerzální senzor.
- U Mikrotik SwOS zařízení byl přidán graf a sonda pro teplotu CPU. Zároveň byl zvýšen timeout pro vyčítání ze SNMP a u vytížených zařízení by tak nemělo docházek k výpadkům v grafech.
- U zařízení Switch MGMT a GPON OLT je možné nastavit, aby se záloha zařízení stahovala pouze ručně, nikoliv každý den automaticky. Zároveň se pro taková zařízení v přehledu zařízení na vysílači ukazuje šedá ikonka SSH / Telnet a při načtení stránky se nezjišťuje funkčnost SSH / Telnet spojení.
- Systém automaticky při mazání starších záloh zařízení / klientských zařízení starších než 1 měsíc kontroluje, zda se jedná o poslední zálohu. Pokud tomu tak je, tuto poslední zálohu nesmaže a ponechá ji tam, dokud se nestáhne novější záloha. Vhodné například pro případy, kdy přestane fungovat stahování záloh ze zařízení.
- V detailu vysílače je nově zobrazení poznámky k vysílači omezeno výškou. Pokud je poznámka delší, dá se v boxu se zobrazenou poznámkou rolovat.
- V detailu vysílače se zobrazuje pouze prvních 15–20 VLAN. Pokud jich má vysílač přiřazených více VLAN, zobrazí se jich 15–20, zbytek se následně zobrazí po kliknutí na tlačítko pro zobrazení všech VLAN.
- Přidána podpora průmyslových zdrojů Adel System CBI. Z těchto zařízení se stahují grafy uptime, vstupního napětí zdroje, výstupního napětí, proudu a výkonu zdroje, napětí a nabíjecí proud baterie a teplota zdroje. Pro všechny hodnoty je možné nastavit také sondu.
- U GPON OLT šablon je možné nastavit QSFP+ a QSFP28 typy portů.
- Ke všem VLAN v systému je nově možné zadat IPv6 prefixy, které budou sloužit pro přiřazení k zákazníkům v dané VLAN.
- Ke všem SSID / interface / portům je možné zadat IPv6 prefixy, které budou sloužit pro přiřazení k zákazníkům na daném SSID / interface / portu.
- Na stránce s historií všech výpadků byl doplněn sloupec pro konec události. Zároveň se po najetí na konec události zobrazí, jak dlouho daný výpadek trval.
- U IP adres / DNS názvů v sekci Grafy odezvy je možné otestovat dostupnost těchto IP adres / DNS názvů pomocí ICMP (ping).
- V dashboardu je zobrazena informace o deaktivovaném zasílání monitoring SMS zpráv / emailů, pokud existuje alespoň jeden cíl pro SMS zprávy / emaily.
- Zasílání monitoring SMS zpráv, emailů a zpráv do služby Slack / Telegram je možné pozastavit na určitou dobu. Pozastavit monitoring zprávy u každého kanálu separátně je možné na 10, 20 a 30 minut, 1, 2, 3, 6, 12 a 24 hodin.
- V nastavení monitoring skupin je možné nastavit, že se administrátorům, kteří mají v plánovači ve vybraný čas zaslání monitoring zpráv nastavenou dovolenou, nebudou tyto monitoring zprávy administrátorovi chodit. Vyřazení je možné nastavit separátně pro SMS zprávy a pro emaily.
- Možnost nastavit stav bez registrace a ignorováno u stanic, které jsou označeny jako registrované v ČTÚ RLAN portálu, ale nejsou skutečně v portálu zaregistrované.
- V nastavení systému, u monitoring skupin, se hned v přehledu zobrazí, jakými kanály se pro danou monitoring skupinu zasílají monitoring zprávy.
- V sekci Grafy odezvy je možné zobrazit grafy pomocí ikonky vedle menu každé položky. Není tak nutné chodit přímo do menu dané položky a odtud zobrazit grafy.
- Při přidávání / editaci stanice v ČTÚ RLAN portále je nahoře zobrazen proklik a název zařízení, kterého se to týká.
- Podpora vyčítání signálu zákazníka pro velmi staré verze firmware (5.X.X) u UBNT zařízení.
- Fakturace
- Ve statistikách plateb je možné pro jednotlivé měsíce zobrazit detailní přehled plateb, a to jak pro sekci k zaplacení, tak zaplaceno. V detailním přehledu plateb je možné filtrovat podle firmy a typu platby, stejně jako v samotných statistikách plateb.
- V platbách hlavní smlouvy jsou v daném roce vidět také faktury, proforma faktury, pokladní doklady a opravné doklady všech podřadných smluv.
- Ošetření přiřazení nespárovaných úhrad faktur k záporným fakturám.
- V případě nastavení zasílání upozornění i na platby ve splatnosti bude systém nově upozorňovat také na platby ve splatnosti z platebního kalendáře, nikoliv pouze na faktury / proforma faktury.
- Při exportu platebních kalendářů do účetních systému se budou exportovat také platby již vyřazených zákazníků.
- V přehledu dokladů (faktury, pokladní doklady, …) je možné vyhledávat také podle typu odběratele (osoba / firma).
- V přehledu faktur je možné zobrazit pouze faktury s přenesenou daňovou povinností (reverse charge).
- Celkový dluh v sekci Platby -> Zákazníci s dluhem se aktualizuje podle vybrané firmy a neukazuje vždy celkový dluh za všechny firmy.
- V přehledu proforma faktur je nově zobrazena celková nezaplacená částka po splatnosti.
- Nespárovanou platbu je možné přiřadit již vyřazenému zákazníkovi, a to jak platbu platebního kalendáře, nespárovanou úhradu faktur, tak také přímo k faktuře / proforma faktuře.
- Systém upozorní administrátory v případě, že bude nějaký problém s komunikací s MONETA Money Bank API.
- Při vystavení faktury byla položka Poznámka zrušena a namísto ní se přidaly položky „Text před položkami“ (nahrazuje poznámku) a „Text za položkami“, aby se sjednotila možnost propisování textů před / za položky s automatickým vystavením faktur.
- Drobné přemístění jednotlivých položek ve formuláři na přidání faktury a pokladního dokladu.
- Zákazník
- Podřadné smlouvy dědí nastavení deaktivace / upozornění na dluh z hlavní smlouvy. Dříve se u podřadných smluv defaultně nastavila hodnota deaktivace při dluhu.
- Úprava zobrazení částek tarifů podřadných smluv v detailu hlavní smlouvy, aby zobrazená částka korespondovala se zobrazenou částkou tarifu hlavní smlouvy. Změna se projeví pouze u tarifů, které jsou na jiný než měsíční interval a mají zadanou částkou na měsíc, nikoliv na celý interval.
- V aktuální celkové částce za aktivní služby se nově počítá se zadanou výpovědí, nastavením ohledně pozastavení služeb a sezónního připojení.
- K zákazníkovi je možné do SIPO čísla zadat nuly na začátek. SIPO číslo se nově neukládá jako číslo, ale jako text.
- U členů spolku je možné elektronicky podepsat dokument „Přihláška člena“. Dále je přihlášku člena možné uložit do PDF pro uložení v neměnné podobě.
- V přehledu zákazníků v rozšířeném okně je možné zobrazit a následně také i exportovat OKU kód zákazníka.
- OKU kód je pro Slovensko přejmenován na ISPI kód (Identifikátor služby pro přístup k internetu).
- Všechny názvy generovaných souborů v PDF (smlouvy, dodatky, nastavení služeb, …) jsou nově přeloženy do slovenského jazyka a při ukládání tak mají správný přeložený název.
- K IP adresám zákazníka lze přidat přihlašovací údaje pro Tachyon TNA-30x zařízení.
- Zakázky / úkoly / servisní zásahy
- Při editaci servisního zásahu zákazníka je nově možné editovat propůjčené zboží (a tím také předávací protokol) a Wi-Fi routery zákazníka. Doposud to bylo možné pouze při přidání servisního zásahu.
- Cenovou nabídku v zakázce lze nově odeslat nejen pod firemním emailem, ale také pod emailem aktuálně přihlášeného administrátora. Po kliknutí na odkaz pro odeslání na email bude administrátor vyzván k vybrání odesílatele cenové nabídky.
- Cenovou nabídku v zakázce lze nově odeslat i na jiný email, než je uveden u odběratele. Email odběratele je při odeslání předvyplněn, je ale možné tento email přepsat na jiný.
- V přehledu zakázek, úkolů a servisních zásahů lze nově vyhledávat podle data od – do, stejně jako v přehledu platebních dokladů.
- U zakázky, úkolu a servisního zásahu lze nově změnit odběratele. V detailu (zakázky, úkolu nebo servisního zásahu) je vedle odběratele zobrazena ikonka pro změnu odběratele. Po kliknutí je možné si vybrat odběratele stejně, jako při zakládání zakázky, úkolu nebo servisního zásahu. Změnu nelze provést pouze v případě, že je jako odběratel vysílač v systému.
- V detailu zakázky je odkaz na cenovou nabídku přímo na čísle cenové nabídky a není tak potřeba jít do menu dané cenové nabídky.
- V detailu zakázky, úkolu a servisního zásahu je zobrazen také email daného odběratele.
- V přehledu zakázek je zobrazena ikonka u těch zakázek, které obsahují nějakou cenovou nabídku.
- V rozšířeném vyhledávání v zakázkách, úkolech a servisních zásazích bude defaultně v otevřených i uzavřených zakázkách, úkolech a servisních zásazích. Dříve byla defaultní hodnota stavu pouze otevřené.
- Další změny
- Při vyčítání GPS souřadnic pomocí Google API (Geocoding API) se interval zvětšil z 5 dní na 10 dní. Snížil se tak počet dotazů na API.
- U informačních zpráv a upozornění v systému se nově graficky oddělují informační zprávy, které jsou statické, od těch, které se zobrazí po provedení nějaké akce. Jako oddělovač je zvolený vodorovná čára s dostatečným odstupem od statických zpráv. Je tak lépe vidět informační hláška, která je relevantní k právě provedené akci.
- Na mobilních zařízení se v hlavičce stránky, vedle ikonky pro zobrazení menu, zobrazí součtová čísla pro jednotlivé druhy čísel (zelená, oranžová, červená) z hlavního menu. Je tak i na mobilním zařízení ihned vidět, zda je v menu zobrazeno nějaké informační číslo (například počet nefunkčních vysílačů, počet přijatých SMS zpráv, …).
- V systému bude na dashboardu zobrazena informační hláška o tom, že není zadán ani jeden hlavní email, na který se zasílají důležitá a chybová oznámení ze systému.
- Úprava komunikace s API služby Kuki po změně ze strany provozovatele služby.
- Zobrazení upozornění o vypnutém dvoufázovém ověření administrátora na každé stránce systému. Upozornění je možné skrýt. Z bezpečnostních důvodů doporučujeme, aby měl každý administrátor aktivované dvoufázové ověřování.
- Všechny stránky systému, které je možné zobrazit bez přihlášení do systému, se zobrazí v systémovém vzhledu. Pokud má tedy prohlížeč / operační systém nastaven tmavý vzhled, tyto stránky budou automaticky v tmavém vzhledu. Doposud byl natvrdo nastaven světlý vzhled.
- V sekci Statistiky -> Grafy zákazníků je možné si zobrazit data i za jiný interval než poslední měsíc. Možnost je zobrazit grafy až za posledních 5 let a lépe tak vidět přírůstek zákazníků a služeb.
- V editaci / přidání firmy byly přemístěny některé sekce, aby na sebe lépe navazovaly.
- V přehledu SMS zpráv k odeslání je zobrazena informační hláška, že je aktuálně pozastaveno odesílání SMS zpráv z důvodu nastavených odesílacích časů.
- V hlavním menu se červenou barvou zobrazí počet neodeslaných emailů s chybou odeslání pomocí SMTP serveru.
- V hlavním menu se červenou barvou zobrazí počet neodeslaných SMS zpráv s chybou odeslání.
- V detailu emailu, který se pomocí SMTP serveru nepodařilo odeslat, se zobrazí daná chyba. Dříve byla chyba dostupná pouze v přehledu emailů.
- V přehledu emailů a v detailu emailu je zobrazena informace, skrze který SMTP server se daný email odeslal.
- V každém emailu v systému je nově možné použít jeden znak + v části před zavináčem.
- V přehledu štítků je možné zobrazit, kdo má daný štítek přiřazen kliknutím na počet cílů daného štítku. Díky tomu je tak možné na jednom místě zobrazit například všechny vysílače s daným štítkem, což se doposud nedalo nikde zobrazit.
- Opravy systému (opravy byly implementovány také do předešlé verze systému)
- Oprava zobrazení QR kódu na platebním kalendáři, pokud je firma neplátce DPH.
- Oprava generování grafů pro zařízení typu Switch MGMT a UBNT ToughSwitch s přiřazenou šablonou. Do grafů se špatně propisoval název portu.
- Oprava jména zákazníka (v případě firmy) v emailech o změnách v zakázkách nebo úkolech. V případě firmy se v emailu uvádělo jméno, nikoliv název firmy.
- Oprava nabídnutí azimutu v editaci stanice v ČTÚ RLAN v některých případech.
- Oprava vyhledávání a exportu zákazníků, pokud vyhledávání neodpovídá žádný zákazník.
- Oprava odeslání ostré faktury po přiřazení platby k proforma faktuře z nespárovaných úhrad faktur.
- Oprava exportu mínusových pokladních dokladů do účetního systému Pohoda.
- Oprava kontroly nízkého stavu kreditu u VoIP telefonních čísel od služby IPEX.
- Oprava párování adresáře do Flexibee API v případě, že zákazník nemá v systému uveden žádný bankovní účet.
- Oprava pololetního ART exportu do ČTÚ, kdy se nebraly v potaz disponsibilní přípojky.
- Oprava přepisování MAC adresy zařízení u UBNT Wave zařízení, pokud zařízení vrací neúplnou MAC adresu.
- Oprava zaslání emailů o špatné aktivaci / deaktivaci televize, pokud je v systému nastavených více hlavních emailů.
- Oprava stránkování v přehledu cenových nabídek.
Stávajícím zákazníkům bude / byla aktualizace provedena automaticky zcela zdarma.
Pokud máte o systém Cf Control zájem, neváhejte si systém objednat nebo nás kontaktovat.
Demoverzi systému si můžete vyzkoušet zde.